23. júna 2024

Hrach posilňuje svaly, kosti aj nervy

Strukoviny sú pre ľudský organizmus významným zdrojom rastlinných bielkovín. Varia sa z nich polievky, omáčky, prívarky a mnoho iných jedál – pridávajú sa do gulášov, duseného mäsa, rizota, cestovín aj do zapekaných zemiakov.  

Prečo sa oplatí konzumovať práve hrach? Hrach obsahuje približne 25 % dusíkatých látok, 48 % škrobu, 6 % vlákniny, 3 % tuku, enzýmy a mnoho rôznych vitamínov. Z minerálov obsahuje železo, horčík, draslík a vápnik.

Zelený hrášok je veľmi chutná strukovina, ktorá aktivizuje v tele bunkový metabolizmus, stimuluje rast svalovej hmoty, posilňuje srdce, nervy, kosti, vlasy, pokožku a skvelo podporuje celý imunitný systém.    

Z čerstvého aj zo sušeného hrachu varili širokú škálu pokrmov naši predkovia už v dávnej minulosti. Dnes sa v modernej gastronómii, v teplej aj v studenej kuchyni, strukovina hojne využíva tiež mrazená a konzervovaná. 

Ako pripraviť chutnú hrachovú kašu? Na prípravu stačí mať poruke: 500 g suchého hrachu, 4 strúčiky cesnaku, majoránku, čierne mleté korenie, mletú rascu, soľ a bujón. Postup prípravy je nasledovný. 

Suchý hrach umyte a nechajte postáť dve až tri hodiny vo vode. Potom strukovinu sceďte a vložte do hrnca s primeraným množstvom vody, do ktorej pridajte aj bujón.

Strukovinu vo vode s bujónom uvarte domäkka, na záver zmes dochoďte koreninami, soľou a prelisovaným cesnakom. Ak je to potrebné, kašu môžete zahustiť múkou.    

Kašu možno rovno servírovať alebo dohladka rozmixovať mixérom a podávať s čerstvou bagetou. Kto chce sýtejší pokrm, chutnú hrachovú kašu môže kombinovať aj s údeným mäsom alebo s klobáskou. Dobrú chuť!